Autobelastingen op de schop?

(3 december 2019)

Volgens de Algemene Rekenkamer moeten de autobelastingen op de schop. Zij melden dat de huidige autobelastingen niet altijd het gewenste resultaat op leveren, soms inconsequent zijn en in sommige gevallen het beleid niet ondersteunen. Staatssecretaris Snel moet beter letten op de bijdrage van de regelingen aan de luchtkwaliteit en klimaatdoelen, aldus het college.

In het rapport dat afgelopen woensdag gepubliceerd is staan 54 vrijstellingen, teruggaven en kortingen. Die zijn samen goed voor een verlaging van €2 miljard van de autobelastingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om regelingen voor bestelauto's, oldtimers, youngtimers, taxi's, ambulances, lijkwagens en invalidenvervoer.

Het fiscale voordeel in de huidige bijtellingsregeling voor auto's van de zaak van 15 jaar of ouder stimuleert waar het niet zou moeten stimuleren. En leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit en CO₂-uitstoot. Er zijn verder onvoldoende prikkels om in schonere voertuigen te rijden en zo bij te dragen aan een beter klimaat, schrijft het FD.

Alleen de brandstofaccijnzen 'komen in de buurt van een belastingheffing naar gebruik' stelt het rapport. De aanschafbelasting voor bestel- en kampeerauto's en motoren (de bpm) wordt berekend aan de hand van de catalogusprijs en niet op basis van de CO₂-uitstoot. Wat wel het geval is bij de bpm voor personenauto's.

De dieselaccijns is aan de lage kant en bestelauto's van ondernemers zijn vrijgesteld van bpm en dat is bovenop een verlaagde motorrijtuigenbelasting. Tijd voor een evaluatie dus vindt het college.

De staatssecretaris benadrukt dat het belangrijkste doel van de autobelastingen is dat het een inkomstenbron is voor de schatkist. Dit doel dient het huidige stelsel. Alleen de bpm is niet consistent. De Rekenkamer stelt dat het beleid om meer elektrische rijders te krijgen de inkomstenstroom onder druk zet. Auto's met een stekker leveren in aanschaf en gebruik namelijk minder bpm en accijns op.

Het onafhankelijke orgaan wil ook de regelgeving rond de waardebepaling en het bijtellingspercentage voor privégebruik van de auto van de zaak beter onderbouwd zien.
De staatsecretaris verdedigt de keuze die daar is gemaakt voor een forfaitaire bijtelling van 22% van de catalogusprijs als de vanzelfsprekend grofmazige uitkomst van een 'mix van benaderingswijzen’.

Financiële planning voor de toekomst

Het maken van een financiële planning is niet iets wat u dagelijks doet. Daarbij moet u goed op de hoogte zijn van de regels en wetten om te voorkomen dat er onaangename verrassingen te wachten staan. Of het nu gaat om uw pensioenplanning, het fiscaal vriendelijk overhevelen van vermogen om erfbelasting te besparen (estate planning), of andere financiële plannen, een goed advies is onontbeerlijk. Wij kunnen u hierbij van dienst zijn.

Onafhankelijk en onpartijdig advies

De wereld is vol met goedbedoelende financiële adviseurs. Ze geven u adviezen die voor u niet altijd goed te begrijpen zijn. Daardoor voelt u zich wellicht weleens voor het blok gezet en bent u geneigd om te snel met een voorstel akkoord te gaan. Dit kan later nare consequenties hebben. Wij zijn in staat als onafhankelijke derde u voor misstappen te behoeden en een onpartijdig advies te geven. A & A verkoopt geen financiële producten in tegenstelling tot veel financiële adviseurs. Daarmee wordt onafhankelijkheid gegarandeerd.

Ondersteuning bij andere professionals

Als u contact moet hebben met professionals in de financiële wereld, zoals bankiers, belastingdienst of notarissen, kunnen we samen met u de gesprekken voeren. Hierdoor staat u sterker om uw doelen te bereiken. Als u dat wenst, voeren wij het woord voor u. Wanneer noodzakelijk geven we ook aan dat we niet akkoord gaan met voorstellen van de tegenpartij. Dit geeft u een maximale zekerheid dat uitsluitend uw belang gediend wordt.


x