Autobelastingen op de schop?

(3 december 2019)

Volgens de Algemene Rekenkamer moeten de autobelastingen op de schop. Zij melden dat de huidige autobelastingen niet altijd het gewenste resultaat op leveren, soms inconsequent zijn en in sommige gevallen het beleid niet ondersteunen. Staatssecretaris Snel moet beter letten op de bijdrage van de regelingen aan de luchtkwaliteit en klimaatdoelen, aldus het college.

In het rapport dat afgelopen woensdag gepubliceerd is staan 54 vrijstellingen, teruggaven en kortingen. Die zijn samen goed voor een verlaging van €2 miljard van de autobelastingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om regelingen voor bestelauto's, oldtimers, youngtimers, taxi's, ambulances, lijkwagens en invalidenvervoer.

Het fiscale voordeel in de huidige bijtellingsregeling voor auto's van de zaak van 15 jaar of ouder stimuleert waar het niet zou moeten stimuleren. En leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit en CO₂-uitstoot. Er zijn verder onvoldoende prikkels om in schonere voertuigen te rijden en zo bij te dragen aan een beter klimaat, schrijft het FD.

Alleen de brandstofaccijnzen 'komen in de buurt van een belastingheffing naar gebruik' stelt het rapport. De aanschafbelasting voor bestel- en kampeerauto's en motoren (de bpm) wordt berekend aan de hand van de catalogusprijs en niet op basis van de CO₂-uitstoot. Wat wel het geval is bij de bpm voor personenauto's.

De dieselaccijns is aan de lage kant en bestelauto's van ondernemers zijn vrijgesteld van bpm en dat is bovenop een verlaagde motorrijtuigenbelasting. Tijd voor een evaluatie dus vindt het college.

De staatssecretaris benadrukt dat het belangrijkste doel van de autobelastingen is dat het een inkomstenbron is voor de schatkist. Dit doel dient het huidige stelsel. Alleen de bpm is niet consistent. De Rekenkamer stelt dat het beleid om meer elektrische rijders te krijgen de inkomstenstroom onder druk zet. Auto's met een stekker leveren in aanschaf en gebruik namelijk minder bpm en accijns op.

Het onafhankelijke orgaan wil ook de regelgeving rond de waardebepaling en het bijtellingspercentage voor privégebruik van de auto van de zaak beter onderbouwd zien.
De staatsecretaris verdedigt de keuze die daar is gemaakt voor een forfaitaire bijtelling van 22% van de catalogusprijs als de vanzelfsprekend grofmazige uitkomst van een 'mix van benaderingswijzen’.

Uw onderneming en de administratie daarvan

Het voeren van een onderneming gaat gepaard met verschillende uitdagingen. Het bijhouden van de financiële administratie is er een van. Het tijdig en juist doen van aangiften, zoals de aangifte btw en loonbelasting, en andere. Daarbij veranderen de regels en mogelijkheden regelmatig. Voor een optimale inrichting van uw boekhouding moet u er dus extra tijd in steken om bij te blijven. Ons advies- en administratiekantoor neemt u dit uit handen. Het gaat dan om de administratie en boekhouding, en om de advisering daaromheen.

Zakelijk

Voor elke ondernemingsvorm

De zakelijke dienstverlening van A & A richt zich op de ondernemer binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). Daarbij maakt het niet uit welke rechtsvorm er is gekozen. De directeur-grootaandeelhouder (dga), maar ook een eenmanszaak of een onlangs gestarte zzp'er is welkom. Verder hebben we vof's en stichtingen binnen onze klantenkring. Dankzij deze uitgebreide ervaring spreken we ook úw taal.

Begeleiden van elke ondernemersfase

Voor iedere rechtsvorm kan A & A uw administratie van begin tot eind verzorgen. Omdat de administratie een basis van uw onderneming is, zijn we daardoor in staat u beter te adviseren over meer strategische zaken. Bijvoorbeeld over hoe u een optimaal rendement uit uw bedrijf haalt, rekening houdend met de geldende wetten en regels. En als het voordeel biedt uw onderneming te herstructureren naar een beter toegesneden situatie, begeleiden we u daarbij. Denk bijvoorbeeld aan uw rechtsvorm veranderen van zzp'er naar bv, of uw eenmanszaak samen met een partner als vof voortzetten. Uw persoonlijke ambities en drijfveren zijn daarbij uitgangspunt voor de manier waarop we dit invullen.

Waarnemen bij afwezigheid vaste kracht

Ook meer operationele problemen lost A & A voor u op. Is bijvoorbeeld uw boekhouder of controller afwezig, dan kunnen we tijdelijk zijn taken waarnemen. En hebt u snel een adviseur nodig om te sparren over een (financieel) probleem? De specialisten van A & A zijn voor u beschikbaar.

Wij hebben een geringe overhead en een efficiënte werkwijze. Hierdoor bieden we aantrekkelijke tarieven. Wilt u hiervan profiteren? Neem meteen contact op.


x