Nieuwe Kleine Ondernemersregeling

(23-07-2019)

 

Deze treedt per 1 januari 2020 in werking. 
Om voor de nieuwe Kleine Ondernemingsregeling (KOR) in aanmerking te komen gelden veel minder voorwaarden dan voor de huidige regeling. De nieuwe voorwaarden zijn:

- De ondernemer is in Nederland gevestigd of heeft hier een vaste inrichting;
- De omzet is niet hoger dan 20.000 per kalenderjaar.

Onder de oude voorwaarden kunnen alleen natuurlijke personen of samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen gebruik maken van de regeling. Onder de nieuwe voorwaarden kunnen ook rechtspersonen, onder andere verenigingen en stichtingen, de nieuwe regeling toepassen, mits in Nederland gevestigd of met een vaste inrichting in Nederland. De omzetgrens geldt enkel voor leveringen en diensten die plaatsvinden in Nederland, ongeacht welk btw-tarief van toepassing is en of de heffing van BTW is verlegd naar de afnemer. De omzet die wordt behaald met leveringen en diensten die niet in Nederland plaatsvinden, worden hierbij niet meegenomen. De omzetgrens geldt per kalenderjaar. Dit betekend dat een ondernemer die in december van een bepaald jaar startgebruik kan maken van de KOR als zijn omzet in december maximaal 20.000 euro bedraagt. 
Als door een KOR ondernemer op enig moment de omzetgrens wordt overschreden, vervalt op dat moment de toepassing van de regeling. Alle reguliere btw-regels, onder andere het in rekening brengen van btw en het doen van btw-aangifte, gaan vanaf dat moment gelden.

Anders dan de huidige regeling moet een ondernemer die vanaf 1 januari 2020 de KOR wil toepassen, zich hiervoor aanmelden bij de Belastingdienst. Aanmelden kan vanaf 1 juni 2019 middels een formulier, welke te vinden is op de website van de fiscus. Op de website geeft de Belastingdienst aan dat ondernemers die vanaf 1 januari 2020 de regeling willen toepassen ervoor moeten zorgen dat het fomulier uiterlijk 20 november 2019 bij de Belastingdienst binnen is. Als een ondernemer het na 1 januari 2020 wil toepassen, adviseert de belastingdienst om uiterlijk vier weken voor de ingangsdatum van het aangiftetijdvak het formulier aan de Belastingdienst te sturen, in verband met een verwerkingsperiode van vier weken. Ondernemers die voor invoering van de nieuwe KOR al een ontheffing voor de administratieve verplichtingen hebben, hoeven zich niet aan te melden. Deze worden door de Belastingdienst automatisch aangemeld. Ondernemers die ervoor kiezen om de KOR toe te passen, doen dit voor minimaal drie jaar. Toepassing van de KOR komt ook te vervallen op het moment dat de omzetgrens van 20.000 euro wordt overschreden. Dit moet direct aan de Belastingdienst worden gemeld. Ondernemers die automatisch worden aangemeld voor de nieuwe KOR, omdat deze ontheffing hebben voor de administratieve verplichtingen, kunnen zich op ieder moment afmelden. Let wel dat na afmelding van de KOR vanaf het moment van afmelding drie jaar niet kan worden toegepast.

Uw onderneming en de administratie daarvan

Het voeren van een onderneming gaat gepaard met verschillende uitdagingen. Het bijhouden van de financiële administratie is er een van. Het tijdig en juist doen van aangiften, zoals de aangifte btw en loonbelasting, en andere. Daarbij veranderen de regels en mogelijkheden regelmatig. Voor een optimale inrichting van uw boekhouding moet u er dus extra tijd in steken om bij te blijven. Ons advies- en administratiekantoor neemt u dit uit handen. Het gaat dan om de administratie en boekhouding, en om de advisering daaromheen.

Zakelijk

Voor elke ondernemingsvorm

De zakelijke dienstverlening van A & A richt zich op de ondernemer binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). Daarbij maakt het niet uit welke rechtsvorm er is gekozen. De directeur-grootaandeelhouder (dga), maar ook een eenmanszaak of een onlangs gestarte zzp'er is welkom. Verder hebben we vof's en stichtingen binnen onze klantenkring. Dankzij deze uitgebreide ervaring spreken we ook úw taal.

Begeleiden van elke ondernemersfase

Voor iedere rechtsvorm kan A & A uw administratie van begin tot eind verzorgen. Omdat de administratie een basis van uw onderneming is, zijn we daardoor in staat u beter te adviseren over meer strategische zaken. Bijvoorbeeld over hoe u een optimaal rendement uit uw bedrijf haalt, rekening houdend met de geldende wetten en regels. En als het voordeel biedt uw onderneming te herstructureren naar een beter toegesneden situatie, begeleiden we u daarbij. Denk bijvoorbeeld aan uw rechtsvorm veranderen van zzp'er naar bv, of uw eenmanszaak samen met een partner als vof voortzetten. Uw persoonlijke ambities en drijfveren zijn daarbij uitgangspunt voor de manier waarop we dit invullen.

Waarnemen bij afwezigheid vaste kracht

Ook meer operationele problemen lost A & A voor u op. Is bijvoorbeeld uw boekhouder of controller afwezig, dan kunnen we tijdelijk zijn taken waarnemen. En hebt u snel een adviseur nodig om te sparren over een (financieel) probleem? De specialisten van A & A zijn voor u beschikbaar.

Wij hebben een geringe overhead en een efficiënte werkwijze. Hierdoor bieden we aantrekkelijke tarieven. Wilt u hiervan profiteren? Neem meteen contact op.


x